Banx broker
Advertisement
Share
View previous topicGo downView next topic
avatar
Global Moderator
Global Moderator
Broj poruka : 3654
Points : 7515
Date of Entry : 2013-01-13
Godina : 47
View user profile

Zaključivanje Berzanskih Poslova

on Sat Nov 21, 2015 10:17 pm
Berzanski poslovi se zaključuju neposredno i posredno. Pravo na neposredno zaključenje berzanskih poslova imaju samo članovi berze. Ostala lica mogu da zaključuju berzanske poslove samo posredno.

Između posrednika i klijenta se zaključuje ugovor o posredovanju odnosno plasiranju naloga radi kupovine odnosno prodaje na berzi.

Izvršenje naloga - Nalog se najčešće izvršava tako što se iznosi na tržište, pri čemu posrednik traži drugu stranu sa kojom zaključuje posao. Međutim, kada dobije od različitih klijenata naloge suprotnog smera, koji se poklapaju u pogledu berzanskog materijala i cene, on može da zaključi posao i bez njihovog iznošenja na tržište.

Najbolji su nalozi za trgovanje koje član berze ispostavlja berzi ako su u potpunosti pokriveni (100%), bilo da se radi o nalozima kupovine ili prodaje. Berza proverava bonitet emitenta, a Ovlašćeni broker ceni ispravnost, realnost i mogućnost za izvršavanje naloga u svakom konkretnom slučaju, imajući u vidu situaciju na tržištu, okolnosti vezane za samog klijenta i njegove mogućnosti da izvrši obaveze iz eventualnog zaključenog posla.

Prodaja na kratko (short selling) podrazumeva prodaju tržišnog materijala za koji se očekuje pad njegove cene. Na ovaj način može se trgovati i sa tuđom robom. Kada i ako cena padne, transaktor će jeftinije kupiti pozajmljene materijale i vratiti svoj dug.

Prodaja na kratko motivisana je ostvarenjem kapitalnih dobitaka. Kod kupovine na kratko ideja je „kupiti jeftino a prodati skupo“, a kod prodaje na kratko „prodati skupo a kupiti jeftino“. U kupovini transaktor iščekuje dobit na rastu, a u prodaji na kratko u padu cena efekata.

Investitori se, dakle, nadaju da će njihovi troškovi kupovine biti niži od prihoda od prodaje. Ako, međutim, troškovi nadvise prihode investitori će trpeti gubitak. Prodaja na kratko je, iako špekulativan, sasvim legitiman i uobičajen poslovni aranžman kako na finansijskom tako i na robnom berzanskom tržištu.

Svaki put kada proizvođač proda unapred robu po fiksnoj ceni radi se o prodaji na kratko. Spekulativni karakter proističe iz činjenice da je vrlo neizvesno da li će do ugovorenog datuma proizvođač biti u poziciji da obezbedi robu po nižoj ceni u odnosu na ugovorenu. Kada god na finansijskom tržištu investitori ocene da je određeni efekat precenjen to je, po njihovoj proceni, pravo vreme za prodaju na kratko.

Oni berzanski materijal prvo prodaju po visokoj ceni, da bi ga kasnije kupili po niskoj.
Razlika predstavlja njihov dobitak, ili gubitak, ako dođe do rasta cene. Tržišni material prodat na kratko ako je pozajmljen u obavezi je da bude vraćen zajedno sa kompenzacijom za pozajmicu. I ovde, dakle, spekulativni karakter transakcije proističe iz nesigurnosti po kojoj ceni će tržišni materijal moći da se nabavi u trenutku njegovog vraćanja.

U poslednjih nekoliko godina dešava se revolucija on-line trgovanja, koje obuhvata većinu finansijskih instrumenata. U primeni su četiri tipa on-line trgovine: trgovanje preko ekrana uživo, ponuda–tražnja–akceptiranje, ukršteno uparivanje i aukcija, sa opcijama jedinstvenog kontrapartnera ili većeg broja kontrapartnera. Kada je reč o trgovini akcijama, sve je izraženija želja velikih investitora da rade direktno sa drugim kompanijama bez posrednika.

Tako elektronski sistem za trgovanje Liquidnet kombinuje direktne transakcije (peer-to-peer) i ukršteno uparivanje i omogućava moćnim američkim investicionim kompanijama da velikim blokovima akcija trguju anonimno između sebe, bez uticaja tržišta.

U najkraćem, trgovanje preko interneta omogućava obavljanje velikog broja transakcija među učesnicima koji se nalaze na različitim mestima, funkcija marketinga se svodi na atraktivno kreiranje web site, a standardizovana tehnologija smanjuje period uvođenja finansijskih inovacija.

Konstantno povezivanje finansijskih tržišta čini da ona postaju slična mrežama, pri čemu razvoj najmodernijih tehnologija, kao što je mobilna telefonija, omogućava znatno lakši priključak na mrežu iz gotovo svake tačke na zemaljskoj kugli.

Postoji i kupovina na dugo i prodaja na dugo. Motivi sa stanoviša zarade su potpuno isti samo što se ovde vrše procene isplativosti na dugi rok, veći od godinu dana, pa do nekoliko decenija. Ovde se materijali kupuju, dugo drže i prodaju kad zarada bude izvesna.

View previous topicBack to topView next topic
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum